Jövő épül az Akadémián
Az utóbbi évtizedek talán legfontosabb átszervezését lépte meg az MTA 2011-ben. Az összevonásnak, átszervezésnek köszönhetően 2012. január elsejétől tíz kutatóközpontból és öt kutatóintézetből áll az MTA kutatóhálózata. Az átszervezéssel megtakarított pénzhez tavaly az előző évinél 20 százalékkal nagyobb költségvetési támogatás érkezett. A forrásbővülés idén is folytatódik, a 600 milliós többletforrásból tizenöt újabb „lendületes” kutatócsoport alakulhat. (A 2009-ben indított programra ebben az évben összesen 3,1 milliárd forint jut. Ebből a pénzből ez év nyarától összesen nyolcvan kiválóan teljesítő szakember és csoportja dolgozhat itthon – nyugati körülmények között.)
Az évtizedek óta legnagyobb volumenű infrastruktúra-fejlesztési program idei kerete 1,7 milliárd forint. A műszerfejlesztés érdemben segítheti az Európai Unió 2014-ben kezdődő Horizon 2020 pályázati kiírásain való minél jobb szereplést. A műszerfejlesztés a tavalyi hasonló koncepció folytatása. 2012-ben általános kutatóhelyi műszerfejlesztésre 300 millió, kiemelkedő tudományos tevékenység feltételeit biztosító kutatási infrastruktúra fejlesztésére 1700 millió forint jutott. További 400 millió forint újabb támogatott egyetemi kutatócsoportok létrehozását segíti.
A nyertes kutatócsoportok támogatása 2013. július 1-jétől 2018. június 30-áig tart.
A tervek szerint őszre készülhet el az idei esztendő legnagyobb fejlesztése, az MTA Természettudományi Kutatóközpont új lágymányosi épülete. Az MTA-Q2 néven ismert, 9,5 milliárd forintba kerülő központban minden szempontból 21. századi körülmények között dolgozhatnak majd a kutatók. A beruházás első szakaszának kivitelezési munkái 2012 márciusában kezdődtek.
A két mély- és hat emeleti szintből álló épület 2012 augusztusára került szerkezetkész állapotba. Ezután elkészült a tetőszerkezet és borítása, valamint az aulát fedő üvegszerkezet, és helyükre kerültek a külső nyílászárók. Az építkezés második szakasza az épület belsőépítészeti, gépészeti kivitelezését, az erős- és gyengeáramú villamos rendszerek beszerelését jelenti. A harmadik fázisban készülnek el az épületegyüttes északi és két összekötő szárnyában elhelyezkedő laboratóriumok. Az MTA-Q2 átadása 2013 őszére várható.•