Inno-tér
2013. április 3.

Hibrid és elektromos járművek fejlesztési lehetőségei

Az elkövetkezendő évtizedben a jelenleg leginkább el­terjedt, belső égésű motorral működtetett járműveket fokozatosan felváltják az alternatív üzemanyag meghaj­tásúak: a hibrid és az elektromos autók. Ehhez a változáshoz járul hozzá a győri Széchenyi István Egyetem és partnerei, az Óbudai Egyetem Alba Regia Egyetemi Központ, vala­mint a Kecskeméti Főiskola új járműipari alapkutatási projektje, melynek kulcselemei a fenntartható közlekedés, az e-mobilitás és a green car.


A 2014 augusztusáig tartó projektben 16 kutatócsoport a hibrid és elektromos járművek fejlesztését megalapozó kutatásokat végez olyan témákban, mint például a járműdinamikai és irányítástechnikai módszerek kutatása és algoritmusok kidolgozása, elektromos és hibrid járművek elektronikus mérési, irányítási megoldásainak kutatása, szimuláció és optimalizáció numerikus matematikai alapkutatása és alkalmazása a hibrid és az elektromos járművek esetében.

A projekt szakmai vezetője, Bokor József professzor a projekt sajtótájékoztatóján kiemelte, hogy a hibrid járművekben alkalmazott megoldások lényegesen eltérnek a hagyományos járművekben alkalmazott megoldásoktól. Jelentősen megnő az integrált irányítás szerepe. Ezek kidolgozásának egyik mozgatórugója, hogy megteremtse a lehetőségét olyan algoritmusok kidolgozásának, amelyek extrém körülmények között is megőrzik a vezetési biztonságot, vagy lehetőség szerint csökkentik a bekövetkezett kár nagyságát. Ezek az új irányítási megoldások új, hatékonyan működő módszereket és algoritmusokat igényelnek.

Az elektromos és hibrid hajtású járművek irányításának magas színvonalú megvalósítása megköveteli a jármű-elektronika, a beágyazott számítástechnikai és programozható logikai megoldások alkalmazását. Olyan nagy komplexitású algoritmusok megvalósítását teszi lehetővé, amelyek eddig járműfedélzeti megoldásokként – technológiai korlátok miatt – szóba sem jöhettek. Ennek megfelelően az érzékelés, irányítás és beavatkozás feladatainak újragondolására van szükség, a matematikai absztrakció, a modellezés folyamatától az irányítási folyamatok tervezésén át az implementációkig.

A hibrid és elektromos járművek kutatásában a számítógépes szimulációs és paraméter identifikációs módszerek fontos szerepet játszanak. Ezek mögött a kutatási területek: a numerikus áramlástan, a pozitív rendszerek numerikus módszerei, a globális, illetve diszkrét optimalizálás, valamint a folyamatok integrálása és az integrált modell optimalizálása áll.

A projekt távlati céljaként a Széchenyi István Egyetem a nemzetközi kutatási térségbe való integráció kivívásával, valamint a pályázatot is összefogó Járműipari Kutató Központtal 2016-ra az ország három legjelentősebb műszaki oktatási, kutatási programjával bíró egyeteme közé ke­rülhet.•

 
Inno-tér
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka