Felsőoktatási Minőségi Díj 2011
Mi a díj szerepe a felsőoktatás minőségfejlesztésében? Azon kívül, hogy lehetőséget teremt az összehasonlításra és a rangsorolásra, jelenthet akár konkrét versenyelőnyt is?
− A felsőoktatási intézmények között folyó versenyben komoly elismerést jelent a minőségi díj, ami nem más, mint egy nagyon szigorú, sokféle szempontrendszerű, de teljesen semleges menedzsment módszer. Az irányított önértékelés pedig alkalmat ad az oktatóknak, a tanszékeknek és a karoknak a tükörbe nézésre, az eredményeket egyetemi szinten lehet egységesíteni és évente mérni, lehetőséget teremtve ezáltal a folyamatos fejlődésnek. Azt is érdemes megemlíteni, hogy az egyetemek a kiadványaikon és a honlapjukon szerepeltetnek minden olyan díjat vagy elismerést, amellyel a presztízsüket növelhetik.
Hogyan történik a pályázatok értékelése?
− A pályaműveket minden esetben három, egymástól teljesen független szakértő értékeli, akik ezt követően közös véleményt fogalmaznak meg, és ennek alapján teszik meg javaslatukat, melyet a Felsőoktatási Minőség Díj és Minőségfejlesztési Bizottság elé terjesztenek. Ez a legmagasabb minőségügyi szakértői testület az országban, rajta keresztül történik a pályázati felhívások kiírása, és a javaslatai alapján hozza meg a döntését a nemzeti erőforrás miniszter. A bizottság egyúttal kontrollt is jelent az értékelők és az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet között.
Elégedett a pályázók számával? Sok vagy kevés a hat jelentkező?
− Az elmúlt öt évben a Felsőoktatási Minőségi Díj pályázatot állami támogatás nélkül, az EFQM, valamint a Miskolci Egyetem által kidolgozott egyetemi és kari önértékelési modell alapján hirdettük meg a minisztérium honlapján. Bízom benne, hogy − egy elnyert európai uniós pályázatnak köszönhetően − 2012-re meglesz az igazi magyar felsőoktatási minőségi díj modell, ami az elmúlt öt évben azért nem volt, mert az állami erőforrásokat a kormányzat kényszerűségből megvonta a projekttől. Ennek ellenére minden évben szép számmal voltak jelentkezők, volt olyan is, hogy húsz pályázat érkezett. Mégsem lehetünk elégedetlenek, amiért idén csak hat felsőoktatási intézmény és egy egyetem gyakorló iskolája jelentkezett, de ezt a hetedik pályázatot természetesen külön értékeltük.
Véleménye szerint miért csökkent a jelentkezők száma?
− Egyrészt 2007-től kezdve számos egyetem, főiskola kapott minőségi díjat vagy elismerő okleveleket, s mivel a Felsőoktatási Minőség Díj címet öt évig viselhetik az intézmények, ezalatt nem pályázhatnak újra. Másrészt számos intézmény a hazai modell kidolgozására vár, ugyanis idáig nem voltak egyértelműen meghatározva a díj értékelési szempontjai. Éppen ezért jövőre és 2013-ra nagyon sok jelentkezőre számítunk. Magyarországon 79 főiskola és egyetem működik, közülük 29 állami, a többi egyházi és alapítványi. Ez utóbbiak között sok a napi gondokkal küzdő kis létszámú intézmény, pedig örülnénk, ha közülük is lenne érdeklődő.•
- Felsőoktatási Minőségi Díj kitüntetésben részesült szervezeti egység kategóriában a Debreceni Egyetem Műszaki Kara
- Arany fokozatú elismerő oklevélben részesült szervezeti egység kategóriában a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kara, valamint a Pannon Egyetem Mérnöki Kara
- Ezüst fokozatú elismerő oklevélben részesült felsőoktatási intézmény kategóriában a Szolnoki Főiskola
- Bronz fokozatú elismerő oklevélben részesült felsőoktatási intézmény kategóriában a Széchenyi István Egyetem